Kate Morton: Paluu Rivertoniin

Voi kuinka minä odotin tämän kirjan lukemista ja kuinka minua surettaa että olen sen saanut luettua, sillä se lunasti kaikki odotukset! Minua kiehtoo 1920-luku, jonne kirja vahvasti sijoittuu.

Grace on 98-vuotias ja saa vieraakseen elokuvaohjaajan. Grace on ainut elossa oleva henkilö, joka oli läsnä Rivertonin kartanon tradegiassa vuonna 1924. Ohjaaja haluaa tehdä elokuvan runoilija Hunterin tapauksesta. Kesällä 1924 Rivertonin kartanossa valmistaudutaan seurapiirijuhliin. Ihana ilta saa kammottavan käänteen kun kartanoon tuodaan kammottava uutinen, runoilija Robbie Hunter on kuollut . Tapauksen ainoat silminnäkijät sisarukset Hannah ja Emmeline eivät puhu toisilleen enään koskaan.

Grace toimi palvelijana Rivertonin kartanossa ja myöhemmin Hannahin kamarineitona. Hän ei ole koskaan kertonut kenellekkään tuon illan todellisia tapahtumia ja siihen johtanutta tapahtumasarjaa, mutta viimein on aika tuoda totuus ilmi tavalla tai toisella...

Olin niin hurmaantunut kirjan ajankuvasta. Se herätti eloon 1920-luvun, se toi silmien eteen niin palvelusväen  kuin rahakkaiden arkea. Juoni eteni hissukseen, mutta onnistui pitämään otteessaan tiukasti. Jo alussa lukijalle on heitetty koukku, johon minä ainakin tartuin ahneesti; luvassa on dramaattinen valonarka totuus 1924 luvun juhlien tapahtumista. Emmelineen ja Hannahiin päästään tutustumaan jo nuoresta tytöistä lähtien, mutta Gracen näkökulmasta. He ovat tavallaan etäisiä hahmoja, mutta kuitenkin suuressa osassa kartanon elämässä. 

Paluu Rivertoniin oli minulle viihdyttävä ja hyvä lukuromaani, josta hullaannuin täysin. En löydä kirjasta kerrassaan mitään moitteen aihetta, vaikka sivujakin oli paljon n. 600 ja tarina polkaisi käyntiin vasta viime metreillä. Silti pidin siittä hurjasti, vaikka poukkoiltiinkin nykyajan ja menneisyyden välillä, minulle tämä oli vain kirja, joka onnistui vaikuttamaan ja viihdyttämään.

Annan kirjalle arvosanaksi 5 / 5 pistettä!

Tietoa kirjasta:
Kustantamo: Bazar
Ilmestynyt: 2011
Alkuteos: The House At Riverton / The Shifting Fog
Sivuja: 608
Suomentanut: Helinä Kangas

Mistä minulle ja miksi: Kirjastosta, päätyi TBR-listalle blogiarvioiden perusteella.

Kommentit

  1. Oi, ihania muistoja tämän kirjan lukemisesta viime vuonna :) Aivan mahtavaa kerrontaa joka piti otteessaan alusta loppuun ja sivujen käydessä vähiin toivoi ettei se vielä loppuisikaan.

    VastaaPoista
  2. MInä pidin tästä ihan samallalailla! :)

    VastaaPoista
  3. Tämä oli kyllä mukava pikkuylläri kirja, tykkäsin! =D

    VastaaPoista
  4. Minullekin tämä oli suorastaan täydellinen lukuromaani <3

    VastaaPoista
  5. Aletheia, täysin samaa mieltä! Olet ehkä huomannut, että vieläkin tämä kirja on palkkini ylänurkassa muuna kuin talviaikana eli siis mun kädessä. Ja jos seuraat, mitä kirjoja suosittelen joululahjaksi, niin sinne tulee kaksi huimaa laatulukuromaania, joista toinen on Paluu Rivertoniin.

    Tiedoksi sinulle: Bazarilta tulee ensi syksynä uusi Morton -suomennos. Näin kaikki ihanat Mortonit upeilla kansilla Salzburgissa, mutta en yllä niihin lyhyellä saksallani -ainakaan vielä.

    Hyvä sinä ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen kyllä seurannut blogiasi päivittäin ja tämä kirja kyllä vilahtelee blogisassi useasti. :)

      Mutta Bazarin uutuuskatalogiin en olekkaan ehtinyt vielä tutustumaan tai oikeastaan mihinkään, sillä ajattelin palkita itseni uutuskatalogeihin uppoamalla kun olen saanut tälle vuodelle viimeiset koulutehtävät tehtyä. Vielä olisi maanantaina tentti, sitten on tehtävät tehty. :) Mutta tuo uusi Morton on pakko lukea! <3

      Poista

Lähetä kommentti