Joonsas Konstig: Totuus naisista

Tapanilla menee hyvin, hän on uransa huipulla hyvässä työssä, kaunis ja fiksu vaimo sekä kaksi hienoa tytärtä, joista kumpaakin Tapani rakastaa omalla tavallaan. Mikäs voisi siis mennä pieleen? Sitten hänen kuopuksensa Roosa alkaa seurustella, mikä saa Tapanin kiinnostumaan tyttärestään enemmän. Roosan poikaystävä Mico ei ole mikään unelmavävy. Pikku hiljaa Tapanille alkaa valjeta kuinka vähän hän todellisuudessa tietääkään perheensä naisista ja heidän elämistään. Roosan uudesta poikaystävästä muodostuu ongelma koko perheelle ja voimattomana Tapani seuraa vierestä kuinka elämä myllertää hänen perhe idylliään.

En ole ennen lukenut Konstigia, mutta koska kirjan nimi on Totuus naisista, niin en voinut olla tarttumatta siihen. Onko muka joku mies kyennyt vihdoin selvittämään iänikuisen mysteerin naisista? Kuinka harhaanjohtava nimi. Tai olihan kirja totuus Koskikarin perheen naisista, mutta enemmän se oli Tapanin kamppailua perheensä naisten kurimuksessa. Kirjan sisältö oli minulle siis hienoinen pettymys, ei aivan sitä mitä olin odottanut. En kuitenkaan löydä kirjasta mitään varsinaista moitittavaa. Hyvin kirjoitettu tarina, jossa henkilöhahmot olivat realistisia ja uskottavia. Kirjan loppuhuipennus oli muuhun kirjaan verrattuna ehkä hieman yliampuva, mutta toisaalta se taas pelasti kirjaa minun silmissäni, koska muuten olisin tuominnut sen läpeensä tylsäksi. 

Koin etten edes ollut oikein tämän kirjan kohderyhmää. Enemmän tämä sopisi joillekin tyttölasten isille luettavaksi, kuin minulle nuorelle äidille, jolla on taaperoikäinen poika ja vauva. Toki oma teini-ikä on vielä tuoreessa muistissa, mutta en ollut mitenkään poikkeava teini, sellainen ihan tavallinen. Jonkin verran pystyin samaistumaan Roosaan ja koin ymmärtäväni häntä tiettyyn pisteeseen asti. Mutta samaistin Roosaan enemmän sen 14-vuotiaan yläasteikäisen minäni kuin lukiossa olleen minäni. Itse koen että lukio iässä ollaan jo hieman kypsempiä. Kaikenkaikkiaan kirja jäi minulle etäiseksi ja putoaa sellaiseksi alle keskinkertaiseksi lukukokemukseksi. Koin hieman että minua oli vedetty nenästä, varmaankin johtuen minun täysin päinvastaisista odotuksista. 

Annan kirjalle 2 / 5 pistettä!

Tietoa kirjasta:
Kustantamo: Gummerus
Ilmestynyt: 2013
Sivuja: 348

Mistä minulle ja miksi: Kirjastosta lainasin, sillä kirjan nimi on erittäin houkutteleva.


Kommentit

  1. Kirjan nimi johtaa täysin harhaan ja siinä harhassa minäkin kirjan otin. Tosin minä taisin pitää kirjasta sinua enemmän, sillä niin tuoreessa muistissa on meidän teinitytön ja isän 'jutut', että ei tosikaan. Miehelläni myös sama ala kuin kirjan isällä ja vähän muutakin samaistumista. Kieli on muuten Konstigilla tosi hyvin hallussa.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti